Την… ξεχνούν συχνά από βασικά έργα υποδομής και ευρωπαϊκά προγράμματα
✔ Τα παράλια μένουν εκτός ειδικών κινήτρων του Αναπτυξιακού Νόμου - Μεγάλα οδικά έργα προς Πρέβεζα και Κακαβιά εκτός χρηματοδότησης
✔ Υπολειτουργεί το αεροδρόμιο Ιωαννίνων και… φως στον ορίζοντα δεν φαίνεται
• Ο υπό διαβούλευση – πολυδιαφημισμένος τις τελευταίες ημέρες από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα- Αναπτυξιακός Νόμος, επιβεβαιώνει για μια ακόμη φορά τη διαχρονική δυσμενή μεταχείριση που υφίσταται η Ήπειρος από την Κεντρική εξουσία, το λεγόμενο «αθηνοκεντρικό κράτος».
Έχουν προηγηθεί και άλλες κατάφορες αδικίες σε βάρος της ακριτικής περιοχής, με πλέον πρόσφατες την μη ένταξη στο πακέτο «Γιούνκερ» κάποιου από τα μεγάλα οδικά έργα που ενδιαφέρουν την Ήπειρο, αλλά και το συνεχιζόμενο σίριαλ με το Αεροδρόμιο Ιωαννίνων.
Εκτός Αναπτυξιακού τα παράλια
Από το νέο Αναπτυξιακό Νόμο, αποκλείονται τα παράλια της Ηπείρου. Παραβλέποντας ότι η Ήπειρος έχει ακόμη σημαντικές ελλείψεις σε τουριστικές και παραγωγικές μονάδες στο παραλιακό μέτωπο, θα μπορούσε κανείς να αποδεχθεί την Κυβερνητική πρόταση αν αυτή στηριζόταν σε ενιαίους κανόνες. Κάτι τέτοιο όμως δεν συμβαίνει, καθώς περιοχές που αρχικά είχαν αποκλειστεί ως ιδιαίτερα αναπτυγμένες στον κλάδο του τουρισμού, όπως η Ρόδος, η Καλαμάτα κ.α τελικά- κατόπιν πιέσεων- εντάσσονται στο καθεστώς ενίσχυσης μέσω παροχής κινήτρων!
Η διαβούλευση του Αναπτυξιακού Νόμου, ολοκληρώνεται στις 16 Μαΐου και μέχρι τότε έχουν τη δυνατότητα όλοι οι φορείς να καταθέσουν τις προτάσεις ή και τις ενστάσεις τους. Ωστόσο, όπως έχει αποδείξει η προϊστορία, ουσιαστικές αλλαγές μπορούν να επέλθουν μόνο με ισχυρές πιέσεις και τεκμηριωμένες απόψεις. Και σε αυτή την κατεύθυνση ουσιαστικό ρόλο πρέπει και μπορούν να διαδραματίσουν οι Ηπειρώτες βουλευτές και δη του ΣΥΡΙΖΑ.
Η πρώτη έντονη αντίδραση προήλθε από τον βουλευτή Θεσπρωτίας της Νέας Δημοκρατίας Βασίλη Γιόγιακα, ο οποίος σε δήλωσή του, αναφέρει ότι ολόκληρες περιοχές, όπως τα Σύβοτα και η Πέρδικα που αποτελούν κέντρα οικονομικής δραστηριότητας στο νομό, εξαιρούνται από τα κίνητρα της επιχορήγησης, δηλαδή της άμεσης χρηματοδότησης.
Οι οδικοί άξονες
Εξ ίσου όμως δηλωτική των σημερινών κυβερνητικών προθέσεων για την Ήπειρο, είναι η απόφαση να μην συμπεριληφθούν, από το Υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, στην πρόταση για χρηματοδότηση μέσω του «πακέτου Γιούνκερ» οι οδικές συνδέσεις Πρέβεζα- Ιόνια Οδός και Ιόνια Οδός- Κακαβιά, καίτοι – όπως κατ΄ επανάληψη έχει δηλώσει ο Περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης- έχουν ολοκληρωμένες μελέτες.
Πρόκειται για δύο έργα που θα τόνωναν την ανάπτυξη της Βορειοδυτικής Ελλάδος και ταυτόχρονα (ειδικά ο δεύτερος άξονας) θα βοηθούσε τα μέγιστα στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος από την Αλβανία και την Κεντρική Ευρώπη. Η ένταξη των δύο έργων σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα είναι σχεδόν ανέφικτη ενόσω η Κυβέρνηση δεν πιέζεται και από τους βουλευτές της, για αυτό και παραπέμπει στο απώτερο μέλλον. Η εκτίμηση αυτή έχει οδηγήσει τον Περιφερειάρχη να εξετάζει τη δυνατότητα χρηματοδότησης της Περιφέρειας από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων για την προώθηση των δύο έργων.
Ερώτηση στο Ευρωκοινοβούλιο
Για το θέμα αυτό κατέθεσε ερώτηση στο Ευρωκοινοβούλιο η ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Μαρία Σπυράκη, η οποία ζητά απάντηση αν μπορεί η Περιφέρεια Ηπείρου να ενεργήσει ως φορέας προώθησης των παραπάνω επενδύσεων υποβάλλοντάς τα απευθείας στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων και με ποιο τρόπο η Περιφέρεια Ηπείρου θα μπορούσε να συνδυάσει πόρους που προέρχονται αυτοτελώς από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό της Πρόγραμμα με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων, προκειμένου να ενισχύσει την ελκυστικότητα των παραπάνω επενδύσεων προς τον ιδιωτικό τομέα.
Τέλος η ευρωβουλευτής, θέτει και ένα επιπλέον διευκρινιστικό ερώτημα, για το αν αξιολογούνται αυτοτελώς ή αν υπάρχει κάποια προτεραιοποίηση στα έργα που υποβάλλονται από τα κράτη – μέλη σε λίστες.
Το πολύπαθο αεροδρόμιο
Το τρίτο μεγάλο θέμα που «καίει» την Ήπειρο και περισσότερο τα Γιάννενα είναι το Αεροδρόμιο. Ο εκσυγχρονισμός του μετά κόπων και βασάνων, φαίνεται να βαίνει προς ολοκλήρωση (έστω και με μείωση του αρχικού σχεδιασμού), ωστόσο παραμένει σε εκκρεμότητα η τοποθέτηση συστήματος αυτόματης (τυφλής) προσγείωσης. Πρόκειται για ζήτημα που απασχολεί την Γιαννιώτικη κοινωνία πάνω από 20 χρόνια και αν δεν αντιμετωπιστεί άμεσα, μετά την ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού, μάλλον θα πρέπει να θεωρείται ουτοπία η εγκατάσταση κάποιου παραπλήσιου συστήματος. Το καθολικό αίτημα που υπέβαλλαν Αρχές και φορείς των Ιωαννίνων, με βασικό τους επιχείρημα ότι το Αεροδρόμιο ως έχει σήμερα δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες και τις απαιτήσεις που υπάρχουν για την ανάπτυξη της περιοχής μας, φαίνεται ότι άρχισε να «κουνά» τις αρμόδιες υπηρεσίες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Σε εσωτερικό έγγραφο (με ημερομηνία 6-5-2016) της Διεύθυνσης Διαχείρισης Συστημάτων και Υποδομών Αεροναυτιλίας προς τον Διοικητή της ΥΠΑ, δηλώνεται ότι το Αεροδρόμιο Ιωαννίνων δεν έχει εξαιρεθεί από το πρόγραμμα Horizon 2020 και ότι εξετάζεται η προώθηση διαδικασίων PNP ARCH ή εναλλακτικά συστήματος GBAS.
H δημοσίευση του σχετικού εγγράφου από την ιστοσελίδα Epiruspost προκάλεσε την έντονη αντίδραση του Δήμου Ιωαννιτών, ο οποίος σε ανακοίνωσή του αναφέρει ότι «η ΥΠΑ αντί να δώσει επιτέλους μια επίσημη έγγραφη απάντηση, επιλέγει τη διαρροή στον Τύπο ενός εσωτερικού εγγράφου των υπηρεσιών της, (που) αποτελεί συνέχεια της απαξίωσης με την οποία αντιμετωπίζει διαχρονικά, όχι μόνο αρχές και φορείς, αλλά συνολικά την κοινωνία των Ιωαννίνων». Σε άλλο σημείο επικαλείται τα όσα είχαν ειπωθεί σε σύσκεψη στην Αθήνα, παρόντων και των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ για το εσωτερικό έγγραφο αναφέρει ότι με αυτό προκαλείται σύγχυση. «Το έγγραφο- σημειώνει- αναφέρει ότι το Αεροδρόμιο Ιωαννίνων είναι ενταγμένο στο πρόγραμμα Horizon 2020 και το πρόγραμμα εξελίσσεται κανονικά, αντίθετα με όσα είπε ο Διοικητής της ΥΠΑ στη σύσκεψη. Προσοχή όμως, είναι σαφές από το έγγραφο ότι αυτό δεν αφορά στην εγκατάσταση του συστήματος GBAS, αλλά στον σχεδιασμό των διαδικασιών GNSS PBN, δηλαδή στο σχεδιασμό διαδικασιών προσέγγισης στο Αεροδρόμιο.
Οι διαδικασίες προσέγγισης ΔΕΝ είναι σύστημα προσέγγισης όπως ILS, GBAS, ή κάποιο από αυτά που ονομάζαμε σχηματικά όλα αυτά τα χρόνια που συζητάμε για το αεροδρόμιο, “σύστημα τυφλής προσγείωσης”».
Χωρίς χρηματοδοτήσεις…
Εκτός των τριών μεγάλων ζητημάτων που προαναφέρθηκαν η Ήπειρος είναι εκτός κυβερνητικών προτεραιοτήτων και σε άλλα θέματα. Ένα από αυτά είναι η χρηματοδότηση για την αποκατάσταση των υποδομών από τις πλημμύρες ή ακόμη για την κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων (με εξαίρεση την Άρτα, όπου η διάθεση πιστώσεων – λόγω Τσίπρα- γίνεται με συνοπτικές διαδικασίες…).
Άλλο παράδειγμα αφορά τη λειτουργία υπηρεσιών, οι οποίες συνεχώς συρρικνώνονται σε αντίθεση με άλλες περιοχές, ενώ η Ήπειρος είναι «ριγμένη» ακόμη και στην κατανομή των προσφύγων, που έχει αναλάβει πολύ μεγαλύτερο αριθμό σε σχέση με άλλες περιφέρειες….
Εφημ.ΠΡΩΪΝΟΣ ΛΟΓΟΣ