Περιγραφική αξιολόγηση μαθητών, και στην Ήπειρο
Επελέγησαν τα Νηπιαγωγεία, τα Δημοτικά και Γυμνάσια,
των οποίων οι εκπαιδευτικοί, θα επιμορφωθούν κατάλληλα – Πέντε οι σχολικές μονάδες στην Περιφέρειά μας, που θα εφαρμόσουν πιλοτικά το νέο θεσμό
Βίκυ Κώστα
Και στην Ήπειρο, θα εφαρμοστεί πιλοτικά η περιγραφική αξιολόγηση μαθητών, με τις διαδικασίες να προχωρούν γοργά, καθώς επελέγησαν τα Νηπιαγωγεία, τα Δημοτικά και Γυμνάσια, των οποίων οι εκπαιδευτικοί, θα επιμορφωθούν κατάλληλα.
Συνολικά, πρόκειται για πέντε σχολικές μονάδες και πέντε επιλαχούσες.
Η περιγραφική αξιολόγηση, είναι ένας σύγχρονος θεσμός, που έρχεται να αντικαταστήσει την παραδοσιακή αριθμητική, η οποία κρίνεται ως αναποτελεσματική.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι μαθητές με χαμηλές βαθμολογίες, καταφέρνουν να εισάγονται σε σχολές ΤΕΙ ή ακόμα και ΑΕΙ, αποδεικνύοντας ότι οι βαθμοί, δεν καταδεικνύουν πια αν ένας μαθητής, είναι πραγματικά καλός.
Όπως σημειώνει ο Χαράλαμπος Κωνσταντίνου, Καθηγητής Σχολικής Παιδαγωγικής και Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, για τις παραδοσιακές τεχνικές έχουν διεξαχθεί πολλές έρευνες, οι οποίες ανέδειξαν τα μεθοδολογικά και παιδαγωγικά μειονεκτήματά τους, τα οποία και έδωσαν «τροφή» για επικρίσεις, συζητήσεις και αμφισβητήσεις, σε τέτοιο σημείο ώστε από μια ομάδα εμπλεκομένων να έχει ζητηθεί επανειλημμένα η κατάργησή τους. Συγκεκριμένα, στα ευρήματα των ερευνών αυτών, τονίζονται ιδιαίτερα οι παιδαγωγικές και ψυχολογικές επιπτώσεις που έχουν οι τεχνικές αυτές τόσο για τις μαθησιακές διαδικασίες όσο και για τον ίδιο τον μαθητή. Επομένως, δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η παιδαγωγική επιστήμη της Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης με τις έρευνές της έχει προτείνει και τα περισσότερα εκπαιδευτικά συστήματα της Ευρώπης έχουν υιοθετήσει σχεδόν από τη δεκαετία του 1980, είτε κατ’ αποκλειστικότητα είτε συνδυαστικά, τις εναλλακτικές τεχνικές αξιολόγησης. Πιο ειδικά, τα εκπαιδευτικά συστήματα της Ευρώπης εφαρμόζουν την περιγραφική αξιολόγηση για τις μικρότερες τάξεις του Δημοτικού Σχολείου και συνδυαστικά με τη βαθμολόγηση για τις μεγαλύτερες τάξεις, καθώς και για τις ανώτερες σχολικές βαθμίδες εκπαίδευσης (Γυμνάσιο, Λύκειο).
Όπως προκύπτει από τις σχετικές έρευνες, οι βασικοί λόγοι που οδήγησαν στην εφαρμογή της περιγραφικής αξιολόγησης ταυτίζονται με την παιδαγωγική λειτουργία της αξιολόγησης, δεδομένου ότι ευνοούν τόσο τη μαθησιακή διαδικασία όσο και τον ίδιο τον μαθητή.
Ένα τέτοιο μοντέλο θέλει να εφαρμόσει το υπουργείο, μαζί με την καθιέρωση του portfolio- φάκελου του μαθητή που θα τον ακολουθεί.
Με βάση αναφορές του υπουργείου Παιδείας, η περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών είναι το πρώτο κομμάτι του πακέτου αξιολόγησης στην εκπαίδευση, που περιλαμβάνει τόσο την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων όσο και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, όπως επιβάλλει ο ΟΟΣΑ
Ειδικότερα, με την περιγραφική αξιολόγηση, στο επίκεντρο της αξιολόγησης βρίσκεται η ατομική πορεία μάθησης του μαθητή, από την οποία αναδεικνύονται αφενός τα ενδιαφέροντα, οι ανάγκες και οι προσωπικές ιδιαιτερότητές του και αφετέρου σταθμίζονται όλοι οι παράγοντες που εμπλέκονται στην οργάνωση και υλοποίηση των διαδικασιών μάθησης. Η περιγραφική αξιολόγηση, λοιπόν, είναι ένας ευρύτερος όρος σε σχέση με την παραδοσιακή αξιολόγηση (βαθμολογία) μιας και περιλαμβάνει πολλές παραμέτρους και ποιοτικά χαρακτηριστικά και ολοκληρώνεται όταν συνδυαστεί και με άλλες σύγχρονες τεχνικές αξιολόγησης όπως το portfolio και η αυτοαξιολόγηση.
Τέλος, βασική προϋπόθεση της λειτουργικής επιτυχίας και της επίτευξης των στόχων της περιγραφικής αξιολόγησης είναι η συνεργασία του εκπαιδευτικού με τους γονείς – κηδεμόνες ώστε να υπάρχει πληρέστερη ενημέρωση των τελευταίων για την πορεία των μαθητών τους αλλά και για την ανατροφοδότηση με σκοπό την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών και της εν γένει σχολικής ζωής των μαθητών
Πάντως, ΟΛΜΕ και ΔΟΕ, έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους, στο νέο θεσμό, υποστηρίζοντας, μεταξύ άλλων, ότι επιδιώκει να εσωτερικεύσουν οι μαθητές από την πιο μικρή ηλικία την αίσθηση της αδυναμίας τους μέσω ενός ατομικού φακέλου που θα τους ακολουθεί ως βιογραφικό. Παράλληλα, αυξάνεται ο γραφειοκρατικός φόρτος των εκπαιδευτικών κι ελαστικοποιείται ο εργασιακός τους χρόνος.
Τα σχολεία στην Ήπειρο
Χθες, το «esos.gr», δημοσίευσε τα Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια που επελέγησαν για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και την πιλοτική εφαρμογή της περιγραφικής αξιολόγησης μαθητών στην υποχρεωτική εκπαίδευση.
Οι εκπαιδευτικοί αυτών των σχολειών, θα συμμετάσχουν σε όλες τις δράσεις που περιγράφονται στη σχετική πρόσκληση.
Πιο συγκεκριμένα, θα αποτελέσουν τους συν-διαμορφωτές του συστήματος, καθώς η συμμετοχή τους και η ανατροφοδότηση που θα παρέχουν κατά τη διάρκεια της πιλοτικής εφαρμογής αναμένεται να συμβάλει στην ανάπτυξη ενός λειτουργικού και αποτελεσματικού συστήματος αξιολόγησης.
Ειδικότερα, οι εκπαιδευτικοί των πιλοτικών σχολείων θα συμμετάσχουν στις εξής δράσεις:
• Εισαγωγική επιμόρφωση από ειδικούς – εμπειρογνώμονες (μέλη ΔΕΠ, στελέχη του ΙΕΠ κ.λπ.) σε συνεργασία με τους υπεύθυνους Σχολικούς Συμβούλους (ειδικότητας ή/και παιδαγωγικής ευθύνης) σχετικά με τη φιλοσοφία, τη μεθοδολογία και τα εργαλεία της περιγραφικής αξιολόγησης.
• Πιλοτική εφαρμογή εναλλακτικών τρόπων περιγραφικής αξιολόγησης, παράλληλα με την ποσοτική αξιολόγηση/βαθμολόγηση στις τάξεις τους, με την καθοδήγηση ομάδας εμπειρογνωμόνων και των αρμόδιων Σχολικών Συμβούλων.
• Συνεργασία κατά τη διάρκεια της υλοποίησης με την ομάδα εμπειρογνωμόνων και τους αρμόδιους Σχολικούς Συμβούλους.
• Ανατροφοδότηση, ανά τακτά διαστήματα (2-3 φόρες κατά το σχολικό έτος), σχετικά με την πορεία της υλοποίησης, τις παρατηρήσεις, τις προτάσεις, τα προβλήματα εφαρμογής κ.λπ.
• Συμμετοχή με τον ρόλο του πολλαπλασιαστή κατά την περιορισμένη επέκταση της εφαρμογής του συστήματος (π.χ. στις όμορες σχολικές μονάδες), το επόμενο σχολικό έτος 2017-18, καθώς και κατά τη γενίκευση του συστήματος μετά την ολοκλήρωση της πιλοτικής εφαρμογής (από το σχολικό έτος 2018-19)
• Συμβολή στη διάχυση των αποτελεσμάτων της πιλοτικές εφαρμογής προς την ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα και την κοινωνία.
Τα σχολεία, που επελέγησαν στην Ήπειρο, είναι τα ακόλουθα:
Νηπιαγωγεία:
- 2ο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Κόνιτσας
Δημοτικά:
- 1ο Ολοήμερο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο (ενταγμένο στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων) – Ζωσιμαία Παιδαγωγική Ακαδημία
- Εξαθέσιο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Παρακαλάμου
Γυμνάσια:
- Γυμνάσιο Δολιανών
- Γυμνάσιο Βουλγαρελίου Άρτας.
Και τα επιλαχόντα σχολεία:
Νηπιαγωγεία:
- 2oΟλοήμερο Νηπιαγωγείο Φιλιατών
- Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Ζίτσας
Δημοτικά:
- 2ο Ολοήμερο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο (ενταγμένο στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων) – Ζωσιμαία Παιδαγωγική Ακαδημία
- 1ο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Περάματος
- 2ο Ολοήμερο Σχολείο Δημοτικό Σχολείο Ελεούσας «Γρηγόριος Παλιουρίτης».
Εφημ.ΠΡΩΪΝΑ ΝΕΑ